آشنایی با ساختار کتاب فارسی اول ابتدایی (1)

مجتمع آموزشی توحید بخارست

این وبلاگ جهت اطلاع رسانی به دانش آموزان، همکاران و اولیاء محترم طراحی شده است.

آشنایی با ساختار کتاب فارسی اول ابتدایی (1)

والدین گرامی با مطالعه مطلب ذیل می توانید به فرزندانتان در یادگیری زبان فارسی کمک کنید.

 

آشنايی باساختار کتاب فارسی اوّل:

کتاب فارسی در پايهٔ اوّل به دليل آن که آغاز آموزش های زبانی است از ديد ساختاری اندکی باکتاب های ديگر متفاوت است،

به همين دليل، ساختار کتاب اوّل و کتاب های دوّم به بعد جداگانه بررسی می شود؛ امّا به لحاظ محتوا در

هر پايه، اهداف مشخصی دنبال می شود.

کتاب فارسی در سال اوّل شامل سه بخش است: نگاره ها، نشانه های يک، نشانه های دو، ساختار انتخابی بر مبنای مراحل رشد زبان و توانايی يادگيری، طراحی شده امّا کتاب های دوّم به بعد ساختار موضوعی دارند. گرچه ساختار زبانی اين کتاب ها نيز در فارسی اوّل بر پايهٔ موضوع هايی نظير (نهادها،بهداشت، اخلاق، دانش و دانشمندان، دين، ملی  ميهنی، طبيعت، هنر و ادب) شکل گرفته است، اما اين تقسيم بندی به صورت آشکار در ساختار کتاب به چشم نمی آيد.

بخش اوّل: نگاره ها

اين بخش در واقع جانشين لوحه ها در کتابهای پيشين است. ده نگاره برای چهار هفته، پيش بينی شده

است که شامل ده موضوع است؛ خانواده، در راه مدرسه، حياط مدرسه، کلاس، بوستان (پارک)،طبيعت

و مزرعه،باغ وحش، مسجد،عيد نوروز.

هر نگاره عنوان و موضوع خاصی دارد که دربرگيرندهٔ مطالب آن نگاره است؛ مانند: به خانهٔ ما خوش آمدی يا

بازی،بازی تماشا. اين عناوين به جای جمله های قالبی و خشک و بی روح برگزيده شده است.

رويکرد آموزش نگاره ها از کل به جزء است: ابتدا تصوير بزرگ نگاره با هدف تشويق دانش آموزان به سخن

گفتن، خوب ديدن،تفکّر و خوب گوش دادن پيش روی آنهاست. سپس تصاويرکوچک زير نگاره همراه با نام هر

تصوير عرضه می شود تا تصوير و نام آن، هردو در ذهن دانش آموز ثبت و ضبط شود.

 

 

نکتۀمهم: ذکر نام هر تصوير تنها برای آشنايی با شکل کلی کلمه است نه يادگيری شکل نوشتاری آن، پس تأکيد بر روی

تصوير است نه واژه.

فعّاليّتهاوتجربه های يادگيری:

تعداد فعّاليّت های يادگيری با توجّه به توان درک و دريافت و ميزان پيشرفت سوادآموزی از نگارهٔ يک تا ده،

متفاوت است؛ و بر پايهٔ رعايت اصل حرکت از ساده به دشوار و نيز با توجّه به توانايی ذهنی و زبانی کودکان،

اين فعّاليّت ها سازماندهی شده است؛ بنابراين در نگاره ها حدود دو تا شش فعّاليّت پيش بينی شده است.

فعّاليّت های يادگيری به گونه ای سامان يافته، در چند بخش ارائه می گردد. هدف از اين فعّاليّت ها يکسان

کردن روش های آموزش است و معلّم می تواند آزادانه عمل کند. اين آزادی عمل به توانايی ها و ظرفيت های

تک تک افراد کلاس باز می گردد.

 

 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





[ سه شنبه 22 مهر 1393برچسب:,

] [ 17:50 ] [ مصطفی منصوری مقدم - زهره صفار ]

[ ]